29. 9. 2014
V cenách domů a bytů jsou napříč republikou nikoli stotisícové, ale často i milionové rozdíly. Vliv na cenu nemovitostí přitom nemá jen lokalita (i když ta je zásadní), ale i takové „drobnosti“, jako je orientace oken, materiál podlah nebo to, zda to v bytě během prohlídek příjemně voní.
Co všechno má tedy vliv na cenu nemovitosti? Čtěte!
1. Lokalita
Někteří realitní makléři tvrdí, že lokalita je faktor, který cenu nemovitosti ovlivňuje až z 90 procent. S tímto číslem samozřejmě nemusíte souhlasit, nicméně pravdou je, že lokalita je tím nejdůležitějším.
V Česku mají nejvyšší hodnotu nemovitosti v Praze a v jejím bezprostředním okolí, nadprůměrnou hodnotu mají nemovitosti v Královehradeckém a Pardubickém kraji. Naopak za poměrně nízké částky se prodávají nemovitosti v Ústeckém a Olomouckém kraji.
Cenu nemovitosti ovlivňují i další faktory – dopravní dostupnost, bezpečnost, občanská vybavenost, (ne)dostatek zeleně, hlučnost, estetika okolí. Někteří makléři používají jednoduché přirovnání: Čím vyšší je v konkrétním místě životní úroveň, tím vyšší bude cena.
Tohle je lokalita, která bere dech. Pravděpodobně si za tento dům na vrcholu připlatíte. I přesto, že to do nejbližšího obchodu bude pořádná štreka.Zdroj: Vash420, freeimages.com
2. Stav domu
Věděli jste, že byt v cihlovém domě prodáte za částku, která je v průměru o 30 % vyšší než u stejného bytu, ale v paneláku? S cenou bytu výrazně zahýbe i absence výtahu (může prý spadnout až o 15 procent). Vaší nemovitosti uškodí i to, když se nachází v domě, který je celkově zvenku zanedbaný a ve společných prostorech špinavý.
Body, respektive desetitisíce navíc vám naopak přinesou nová elektroinstalace v domě (vždyť 70 procent českých domů má stále starou, nebezpečnou a téměř nevyhovující), bezpečnostní prvky, jakou jsou například recepce, tvrzená skla, bezpečnostní kamery, ale i zateplení domu.
3. Stav samotného bytu
Nová plastová okna, zrekonstruované jádro, nová kuchyňská linka, kvalitní podlahy, bezpečnostní dveře… tyto faktory jsou těmi, které hodnotu vašeho bytu v očích případného kupce zvyšují.
Nicméně rozhodně se nevyplatí před plánovaným prodejem byt rekonstruovat. Podle odborníků se totiž finance a čas investované do rekonstrukce při prodeji stoprocentně nevrátí.
4. Umístění bytu v domě
Vlastníte byt v přízemí, nebo v suterénu? Počítejte s tím, že má na trhu o zhruba 20 % nižší hodnotu než stejný byt o dvě patra výš. U bytů v nejvyšším patře pak cena padá o zhruba pět až deset procent. Výjimkou z pravidla jsou atypické podkrovní byty a mezonety, u kterých naopak cena o zhruba pětinu narůstá.
5. Velikost, orientace a dispozice bytu
V Česku je největší zájem o menší byty, které ale právě kvůli větší poptávce mají vyšší cenu za metr čtvereční. Zdá se vám to zamotané? Jednoduše platí, že v přepočtu na cenu za metr čtvereční dostanete více za menší byt.
Cenu bytu o kousek výš vytáhnou třeba i nová okna nebo vzhled a dojem z ulice, ve které se dům, nebo byt nacházejí.Zdroj: mzacha, freeimages.com
A více (o zhruba 5 procent) dostanete i za byt, který má okna orientovaná na jih, případně na západ. Do karet vám hrají i neprůchozí pokoje, balkon, terasa, případně garážové stání. A co naopak cenu nemovitosti sníží? Koupelna, do které se musí přes některý z pokojů, koupelna propojená s toaletou, ale i velká chodba na úkor malých pokojů nebo příliš atypických výklenků.
6. Budoucnost lokality
To, co je důležité, a co spousta lidí podceňuje, je příznivý územní plán. Územní plán vám řekne, co se s nejbližším okolím vašeho domu nebo bytu bude dít v následujících letech. Pokud je příznivý a za deset let bude z okna kuchyně stále výhled na louky a lesy, ceně to pomůže. V případě, že louky a lesy vystřídá městský okruh, dost možná svou nemovitost ani neprodáte.
Tento problém řeší aktuálně třeba na severozápadě Prahy. O přesné variantě severozápadního okruhu města zatím není rozhodnuto. Až k tomu ale dojde, zahýbe to s cenami nemovitostí v řádech desítek procent.
7. Momentální dojem
Možná se vám to nezdá, ale… pokud se vám podaří vyvolat při prohlídce pozitivní dojem, pak se to na ceně bytu může odrazit až v řádech desetitisíců. Dekorování interiérů před prohlídkami zájemců se dokonce věnuje speciální obor – home staging.
Do bytu, který chcete prodat, si pozvete designéra, který ho připraví tak, aby během prohlídek vyvolal maximálně pozitivní dojem. Dobře ale funguje i jednoduchý trik s čerstvě uvařenou kávou, nebo kořením v horké troubě – jak káva, tak koření totiž byt příjemně provoní a kupujícího pozitivně naladí.