Jste zde

Tuzex, Mototechna a omezená nabídka modelů. Tak nějak vypadal automobilový trh za „socíku“

retro auto Zdroj: Shutterstock
Omezená nabídka, dlouhé čekací lhůty a vysoké ceny. Tak nějak vypadal automobilový trh za socialismu. Nová vozidla byla nedostatkovým zbožím. A ta dva, či tři roky stará, se často prodávala dráž, než za kolik šla do oběhu z Mototechny.

23. 3. 2025

Pokud jste neměli mezi známými dobré kontakty, na novou škodovku jste si počkali klidně i několik dlouhých let. Lhůtu šlo samozřejmě zkrátit nějakým tím „všimným“

Obecně lze ale konstatovat, že automobilový průmysl se po druhé světové válce rozjížděl jen velmi pomalu. Fabriky poničené válkou fungovaly velmi omezeně. Navíc se začala opět přepisovat politická mapa a do čela státu se dostali komunisté, kteří s sebou přinesli reorganizaci průmyslu a znárodnění velkých podniků.

Chtěli jste si koupit auto? Museli jste mít speciální poukaz, který vás k nákupu opravňoval. Nabídka automobilů na československém trhu v době socialismu byla proti dnešní době značně omezená.  

shutterstock_1111802909.jpg

škodovky
Zdroj: 
Shutterstock
Aut ze Západu se k nám moc nedostalo, prim tak hrály škodovky.

K dispozici byly primárně modely vyráběné u nás. Koupit jste si však mohli i mnohé automobily spřátelených zemí východní Evropy – hlavně ze Sovětského svazu a třeba také z východního Německa, Polska či Rumunska. 

Přečtěte si také: Bydlení za socíku: Metr čtvereční bytu stál 2,50 Kčs! Ale cesta k němu vedla přes úplatky

Vozidla ze Západu i oblíbené stopětky

Pokud jste měli dobré známé anebo větší sumu peněz, mohli jste si pořídit i několik modelů ze Západu. Mezi průkopníky patřil například Renault 4CV, Ford Anglia nebo exotické automobily značky Saab (např. Saab 96). 

Z tuzemských značek tehdejší silnice ovládly „stopětky“ či „stodvacítky“. Poměrně hojně ještě jezdily třeba Škody 100, jejichž původ byl hluboko v šedesátých letech. 

Naprosto revolučním modelem ovšem byla v osmdesátých letech již dnes legendární Škoda Favorit, kterou vychvaloval i tehdejší britský automobilový pořad Top Gear.

Mohlo by vás zajímat: Nákupy za „socíku“. Z ceny rohlíků nebo piva vám spadne brada. Levněji ale nebylo!

Víte na jaké auto se dělá nejvíce vtipů?

Z východního Německa k nám pronikly Wartburgy a Trabanty. Mercedesem tehdejší doby ovšem byla ruská Lada 1600, která na socialistických silnicích vynikala svým výkonem. 

O stupínek výš potom byla volha, ve které se vozili zejména vysocí úředníci, ředitelé podniků a také taxislužby. Za „papalášské“ auto ovšem byla považována i Tatra. Tehdejší hvězdou byly vozy T 603 a v osmdesátých letech hlavně T 613, osazené osmiválcovými motory, což bylo pro východní blok něco ojedinělého.

shutterstock_1103784704.jpg

auta za socíku
Zdroj: 
Shutterstock
Sehnat za socíku auto, to byla docela dřina.

Králem trhu potom byly žigulíky! Mezi nejoblíbenější patřil zejména model 2107, který jste mohli jako nový pořídit okolo 90 tisíc. Dva roky ojetý žigulík byl ale o dost dražší. Jeho cena se v průměru pohybovala okolo 110 tisíc. Fiat 600D stál 69 tisíc korun a Saab 95 Kombi dokonce 165 tisíc korun.

Přečtěte si také: Co jsme mlsali za „socíku“? Cigaretové žvýkačky, bonboniéry Maryša nebo čokolády, co vyhrály olympiádu

Jak se kupovala auta za socíku?

Prodej aut (a také motorek) nejprve po roce 1946 obstarávala takzvaná Ústřední prodejna motorových vozidel (UP 20). Na počátku roku 1949, pak vznikla Mototechna, která nejprve prodávala výlučně modely československé výroby, poté se do prodeje dostaly i vozidla ze Západu. Prvním automobilem z dovozu, který Mototechna prodávala, byla IFA F9. Stalo se tak v roce 1954. Poté se již na československý trh začalo dostávat více zahraničních automobilů.

Koncem 50. let pak Mototechna dovezla první automobily značky Moskvič. Tehdy šlo o model 407. Ve stejnou dobu přišly ze Sovětského svazu i první carevny, tedy Volhy 21, na které byly společně s Tatrou 603 zvláštní pořadníky. Většina jich skončila v rukou stranických kádrů a komunistických straníků, několik z nich se však dostalo i mezi soukromníky.

Mohlo by vás zajímat: Vánoce za „socíku“: Dárky nosil děda Mráz a z rádia zněly projevy hrdinů socialistické práce

Volný trh a vliv Tuzexu

V letech 1959 a 1960 začal v Mototechně bujet i takzvaný volný trh, kde se auto dalo sehnat mnohem rychleji, ale také za podstatně vyšší cenu. Podobná situace nastala i v Tuzexu, tedy podniku prodávajícím zejména zahraniční zboží za valuty nebo zvláštní tuzexové koruny neboli bony. 

Na počátku 70. let začaly ceny vozidel pomalu klesat a pořídit si nový vůz bylo pro mnoho rodin stále dostupnější. Podle statistik a dochovaných zdrojů se mezi lety 1971 a 1975 v Československu prodalo 666 tisíc osobních automobilů, což rozhodně není na tehdejší dobu málo. 

Použité zdroje:

  • https://www.denik.cz/z_domova/auta-za-socialismu-v-anekdotach-vedl-trabant.html
  • https://medium.seznam.cz/clanek/pisalek-00-jak-se-prodavala-auta-za-socialismu-prodalo-se-vsechno-cerny-trh-frcel-vzpomina-byvaly-prodejce-119180
  • https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/jak-se-kupovala-auta-za-socialismu-dlouhe-poradniky-omezeny/r~257fdf94dc2b11eca3c0ac1f6b220ee8/
  • https://www.garaz.cz/clanek/auta-historie-i-v-socialistickem-ceskoslovensku-se-prodavala-zapadni-auta-nektera-i-za-cenu-skodovek-jina-si-zase-oblibili-herci-nebo-reznici-21014152

Související články