Jste zde

Víte, co je home staging? Nesmí být blamáží na kupujícího, varuje Marek Poddaný

Zdroj: Prima TV

Prodáváte byt? Pak určitě chcete, aby při prohlídce vypadal co nejlépe a lákal ke koupi. Pomoci by k tomu měl i tzv. home staging, „načančání“ od profesionálního designéra. Třeba od Marka Poddaného, který působí v pořadu Nové hnízdo.

12. 11. 2012

Čekáte zájemce o prohlídku? Pak uvařte kávu, aby byt provoněla a dodala mu útulnou atmosféru. I to je jedna ze základních rad home stagingu. Tohle designérské odvětví je v Česku ještě v plenkách, nicméně velkou osvětu v tomto směru provádí Marek Poddaný v pořadu Nové hnízdo, který běží v neděli po poledni na Prima family.

V každém díle pomáhá lidem s přípravou nemovitosti na prohlídku. Někde do interiéru zasahuje více, někde méně, vždy ale se snahou zvýšit atraktivitu a následně i cenu nemovitosti. Prý to jde u bytu i o desítky tisíc korun.

Pojem home staging v češtině zatím nemá žádný obecně používaný ekvivalent. Co si pod ním tedy mám jako laik představit?

V zásadě se jedná o přípravu nemovitosti k prezentaci na realitním trhu. Takže cílem home stagingu je zvýšit atraktivitu prodávané nemovitosti pro potřebný okruh zájemců. Základem je samozřejmě  „nadesignování“ objektu. Úkolem designéra je promyslet celkovou koncepci, vybrat nejvhodnější prostory v bytě či domě a procítit požadovanou atmosféru. Pracuje se s prostorem, barvami, světlem a materiály. Služby mohou začít u doporučení drobných změn a končit u zajištění úklidu a pořízení zařizovacích předmětů.

Jak dlouhou má vůbec tato služba historii?

Kořeny má ve Spojených státech a tady se taky home staging stal koncem 70. let minulého století samostatným oborem v rámci designu. Pak se rozšířil do západní Evropy, velmi oblíbeným byl a pořád je hlavně ve velké Británii. 

poddany2

Někdy jsou zásahy jen minimální, jindy je potřeba interiér připravid na prohlídku důkladněji. Což Pavla Cejnara, minimálně na obrázku, dosti děsí. Zdroj: Prima TV

A v Česku jsme na tom jak? Předpokládám, že od roku 1989 stále doháníme ztrátu…

K nám se home staging  pořádně dostal až o pětadvacet let později a souvisel nejen s rozvojem realitních aktivit, které se tu objevily po revoluci, ale hlavně s požadavky na designérské služby. Ty se také prosazovaly postupně.

Jaké největší chyby dělají lidé, kteří si pozvou zájemce na prohlídku?

Důležitý je první dojem. Neútulnost, málo světla, chlad nebo případná zašlost bytu má na zájemce velký vliv. Samozřejmě je to trochu jinak, když kupujeme nemovitost, kterou chceme celou vybourat a rekonstruovat. V tomto případě jde hlavně o cenu a prostorové dispozice. Pokud však počítáme jen s menšími úpravami a chceme se nastěhovat, jde více o efekt.

Co je tedy totální zabiják interiéru, který zájemce odradí?

Častým prohřeškem je „přeplnění“ interiéru drobnostmi, osobními vzpomínkami nebo věcmi, které nám je líto vyhodit. Ve vlastním prostředí se to dá pochopit, ale při prodeji bytu musíme přemýšlet nejen za prodejce, ale i za kupujícího. Takže keramika, ať jsme si ji přivezli z Egypta nebo z Tunisu, opotřebované koberečky, případně obálky, pohlednice a magnetky – tedy předměty, které něco připomínají nám, ale ne potencionálnímu zájemci, by měly být odstraněny.

poddany3

Home staging nemusí stát nutně jmění, naopak dokáže cenu nemovitosti zvýšit až o desítky tisíc korun. Zdroj: Prima TV

Takže definice, které mluví o home stagingu jako o odosobnění interiéru, jsou v zásadě správné…

Jak se to vezme. Pokud máme na mysli odosobnění od dosavadního uživatele, tak ano.  Jinak se samozřejmě musí klient cítit příjemně a k tomu neosobnost určitě nenapomáhá.

Máte tip na nějaké minimum, kterého by se měl člověk držet, než si pozve zájemce na prohlídku?

Možná to bude znít otřepaně, ale základem je důsledný úklid, naleštěná zrcadla i podlahové plochy, příjemná, ale nevtíravá vůně, která by měla sedět k typu interiéru. Velkou službu prokáže i stůl zvoucí k prostření, živá květina, dostatek světla, a to klidně i umělého. Správné nasvícení místnosti je skoro na samostatnou kapitolu. Má velký efekt, protože umí navodit pocit výjimečnosti, útulnosti, důvěrnosti.

Na kolik home staging vůbec přijde, co se financí týká?

To je různé. Záleží na stavu nemovitosti, na cílové skupině potencionálních zájemců i na představě klienta o poměru prodejní ceny a částky, kterou chce na home staging uvolnit. Vždy se lze domluvit na rozsahu požadované služby. Ceny se však rozhodně nemusí pohybovat v řádech desetitisíců a jsou pochopitelně nižší než v případě kompletních designérských návrhů.

podanny3

Tým Nového hnízda a Marek Poddaný v akci - právě přemýšlí, jak co nejefektivněji odprezentovat nemovitost. Zdroj: Prima TV

 A skutečně platí to, co inzerují někteří designéři – totiž, že správný home staging dokáže cenu nemovitosti zvýšit řádově až o desítky tisíc?

Může to tak být. V těchto případech ale nejde jen o „nové povlaky na polštářky“. Jde o změnu koncepce, která ale také potřebuje nějakou finanční injekci. Do bytu v těchto případech třeba pořídíme i nějaký solitér. 

Pracujete jako bytový designér, v pořadu Nové hnízdo ale působíte právě v pozici člověka, který provádí finální „vyladění“ nemovitosti. Jak moc je home staging oproti klasickému bytovému designu specifický? 

Je pravda, že home staging a bytový design se dost prolínají. V zásadě ale není home staging šitý přímo na míru konkrétnímu uživateli, ale potencionálnímu kupci.  Jeho úkolem je oslovit a nabídnout možnosti. V některých případech i možnosti určitého životního stylu. V kvalitním home stagingu přitom ale musí jít o poctivé řešení, nikoliv o blamáž na kupujícího!

Dá se odhadnout, jaké procento bytů v Česku projde rukama designérů předtím, než jsou předvedeny zájemcům?

Nechci se plést, ale myslím si, že minimální. Tahle služba zatím ještě není doceněná. Lidé si totiž často myslí, že za home staging velmi drahý, že za něj zaplatí všechno to, co na nemovitosti díky němu vydělají.

Drobná designérská kouzla, která ve výsledku mohou udělat opravdu obrovský dojem, předvádí Marek Poddaný ve druhé sérii magazínu Nové hnízdo, který běží v neděli po poledni na Prima family. Nové hnízdo bourá předsudky, které se pojí s prodejem nemovitostí, vysvětluje, radí a zve na návštěvu ke slavným a známým.

Přečíst si můžete i další dva rozhovory s aktéry pořadu – s technickým inspektorem nemovitostí a s realitním makléřem

Přidejte se k nám i na Facebooku, kde můžete diskutovat, sdílet svoje nápady a názory s ostatními.